27 лістапада 1997 г. № 3-60/97
Канстытуцыйны Суд Рэспублiкi Беларусь у складзе старшынствуючага — Старшынi Канстытуцыйнага Суда Васiлевiча Р.А., намеснiка Старшынi Суда Марыскiна А.У., суддзяў Бойка Т.С., Вараб’я Г.А., Кенiк К.I., Падгрушы В.В., Саркiсавай Э.А., Фiлiпчык Р.I., Цiкавенкi А.Г., Шабайлава В.I., Шышко Г.Б.
з удзелам прадстаўнiкоў:
Палаты прадстаўнiкоў Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь: Катэнкi М.Ф. — галоўнага спецыялiста аддзела па забеспячэнню дзейнасцi Камiсii па нацыянальнай бяспецы Палаты прадстаўнiкоў Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь, Лапкоўскага А.М. — намеснiка старшынi Камiсii па працы, сацыяльных пытаннях, ахове здароўя, фiзiчнай культуры i спорту Палаты прадстаўнiкоў Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь, Пабяржына З.I. — намеснiка старшынi Камiсii па працы, сацыяльных пытаннях, ахове здароўя, фiзiчнай культуры i спорту Палаты прадстаўнiкоў Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь, Шпакава С.Р. — намеснiка старшынi Камiсii па нацыянальнай бяспецы Палаты прадстаўнiкоў Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь;
Савета Рэспублiкi Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь Бурага У.В. — загадчыка аддзела грамадзянскага, сацыяльнага i гаспадарчага заканадаўства экспертна-прававога ўпраўлення Сакратарыята Савета Рэспублiкi Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь;
спецыялiстаў: Бажко Н.У. — начальнiка нарматыўна-прававой службы ўпраўлення прававога забеспячэння i мiжнароднага супрацоўнiцтва Апарату Мiнiстра ўнутраных спраў Рэспублiкi Беларусь, Марчанкi Л.I. — намеснiка начальнiка ўпраўлення пенсiй i дапамог Мiнiстэрства сацыяльнай абароны Рэспублiкi Беларусь, Чыслова Э.Г. — старшага афiцэра аддзялення ваеннага заканадаўства юрыдычнага ўпраўлення Мiнiстэрства абароны Рэспублiкi Беларусь
разгледзеў у адкрытым пасяджэннi справу “Аб тлумачэннi Заключэння Канстытуцыйнага Суда Рэспублiкi Беларусь ад 28 мая 1996 года “Аб адпаведнасцi Канстытуцыi артыкула 88 Закона Рэспублiкi Беларусь “Аб пенсiённым забеспячэннi” i артыкула 56 Закона Рэспублiкi Беларусь “Аб пенсiённым забеспячэннi ваеннаслужачых, асоб начальнiцкага i радавога складу органаў унутраных спраў”.
У судовым пасяджэннi прынялi ўдзел:
Мiранiчэнка I.А. — намеснiк Старшынi Вярхоўнага Суда Рэспублiкi Беларусь;
Ждановiч I.М. — намеснiк Старшынi Вышэйшага Гаспадарчага Суда Рэспублiкi Беларусь;
Iваноўскi А.У. — намеснiк Генеральнага пракурора Рэспублiкi Беларусь.
Заключэннем Канстытуцыйнага Суда ад 28 мая
Вярхоўнаму Савету i органам выканаўчай улады было прапанавана прывесцi законы i iншыя нарматыўныя акты ў адпаведнасць з гэтым Заключэннем.
У сувязi з неадназначным разуменнем Заключэння Суда ад 28 мая
Заслухаўшы прадстаўнiкоў палат Парламента Рэспублiкi Беларусь, спецыялiстаў, даследаваўшы матэрыялы справы, Канстытуцыйны Суд адзначае наступнае.
У Заключэннi Канстытуцыйнага Суда ад 28 мая
Суд таксама адзначыў, што згодна з артыкулам 22 Усеагульнай дэкларацыi правоў чалавека кожны чалавек, як член грамадства, мае права на сацыяльнае забеспячэнне i на ажыццяўленне неабходных для падтрымання яго годнасцi i для свабоднага развiцця яго асобы правоў у эканамiчнай, сацыяльнай i культурнай галiнах пры дапамозе нацыянальных намаганняў i мiжнароднага супрацоўнiцтва i ў адпаведнасцi са структурай i рэсурсамi кожнай дзяржавы. У адпаведнасцi з артыкулам 9 Мiжнароднага пакта аб эканамiчных, сацыяльных i культурных правах, ратыфiкаванага Рэспублiкай Беларусь, дзяржавы, якiя ўдзельнiчаюць у дадзеным Пакце, прызнаюць права кожнага чалавека на сацыяльнае забеспячэнне, уключаючы сацыяльнае страхаванне.
У гэтай сувязi Суд адзначае, што важнейшым элементам сацыяльнага забеспячэння з’яўляецца ўстаноўленае заканадаўствам права грамадзян на атрыманне пенсiй, якое знаходзiцца ў залежнасцi ад iх працоўнай i iншай грамадска карыснай дзейнасцi, яе зместу, працягласцi i другiх фактараў, якiя ўплываюць на ўмовы i нормы пенсiённага забеспячэння.
Артыкулам 4 Закона Рэспублiкi Беларусь “Аб пенсiённым забеспячэннi” прадугледжаны працоўныя (па ўзросту, па iнвалiднасцi, у выпадку страты кармiцеля, за выслугу гадоў, за асаблiвыя заслугi перад рэспублiкай) i сацыяльныя пенсii.
Вiды пенсiённага забеспячэння ваеннаслужачых, асоб начальнiцкага i радавога складу органаў унутраных спраў вызначаюцца артыкулам 1 Закона “Аб пенсiённым забеспячэннi ваеннаслужачых, асоб начальнiцкага i радавога складу органаў унутраных спраў”.
Права на розныя вiды пенсiй азначае i розны характар абавязкаў дзяржавы перад тымi, хто прэтэндуе на iх атрыманне.
Папраўча-працоўным кодэксам Рэспублiкi Белаурсь, Iнструкцыяй аб аплаце працы асуджаных, якiя ўтрымлiваюцца ў папраўча-працоўных установах Мiнiстэрства ўнутраных спраў Рэспублiкi Беларусь, прадугледжаны парадак утрыманняў з заработнай платы працуючых асуджаных для пакрыцця расходаў па iх утрыманню, а таксама выплат па выканаўчых лiстах i iншых выканаўчых дакументах.
Аднак у адносiнах да пенсiянераў, якiя знаходзяцца ў месцах пазбаўлення волi i не занятыя працай, пытаннi кампенсацыi сродкаў па iх утрыманню, а таксама ажыццяўлення iншых выплат заканадаўствам не ўрэгуляваны. У цяперашнi час сродкi, прызначаныя на выплату пенсiй указаным асобам, застаюцца ў Фондзе сацыяльнай абароны насельнiцтва Мiнiстэрства сацыяльнай абароны Рэспублiкi Беларусь, а iх утрыманне ў месцах пазбаўлення волi ажыццяўляецца за кошт бюджэтных сродкаў.
Канстытуцыйны Суд таксама адзначае, што сацыяльныя пенсii непасрэдна не звязаны з працоўнай або iншай грамадска карыснай дзейнасцю, назначаюцца грамадзянам, якiя не маюць права на працоўную пенсiю, i таму выплата сацыяльнай пенсii можа мець свае асаблiвасцi.
На падставе выкладзенага i кiруючыся артыкулам 41 Закона “Аб Канстытуцыйным Судзе Рэспублiкi Беларусь” i артыкулам 77 Рэгламенту Канстытуцыйнага Суда, Суд
РАСТЛУМАЧВАЕ:
Пры вырашэннi пытання аб выплаце працоўных пенсiй, што назначаюцца ў адпаведнасцi з Законам “Аб пенсiённым забеспячэннi”, асобам, якiя знаходзяцца ў месцах пазбаўлення волi, не выключаецца права заканадаўчага органа, iншых дзяржаўных органаў у адпаведнасцi з iх кампетэнцыяй прадугледзець парадак, пры якiм за кошт гэтых пенсiй могуць кампенсавацца расходы, звязаныя з утрыманнем указаных асоб у папраўча-працоўных установах, а таксама пакрывацца ўрон, прычынены злачынствам, i праводзiцца выплаты па iншых абавязацельствах. Аналагiчна можа быць вырашана пытанне i пры выплаце асобам, якiя знаходзяцца ў месцах пазбаўлення волi, пенсiй, што назначаюцца ў адпаведнасцi з Законам “Аб пенсiённым забеспячэннi ваеннаслужачых, асоб начальнiцкага i радавога складу органаў унутраных спраў”. У выпадку, калi расходы па ўтрыманню пенсiянера ў месцах пазбаўлення волi перавышаюць размеры назначанай яму пенсii, заканадаўствам можа быць вызначана мiнiмальная сума пенсii, якая захоўваецца за пенсiянерам.
Пытаннi выплаты сацыяльных пенсiй асобам, якiя знаходзяцца ў месцах пазбаўлення волi, могуць быць вырашаны з улiкам мэтавага назначэння гэтых пенсiй i магчымасцей дзяржавы.
Гэта Заключэнне падлягае апублiкаванню ў дзесяцiдзённы тэрмiн з дня прыняцця ў “Народнай газеце”, “Звяздзе”, а таксама ў “Ведамасцях Нацыянальнага сходу Рэспублiкi Беларусь”.
Старшынствуючы –
Старшыня Канстытуцыйнага Суда
Рэспублікі Беларусь Р.А.Васілевіч